18/03/2011

Loyal Citizen? / Loajální občan?


What have I learnt in the Unemployment office in the Czech republic.


Co jsem se dozvěděla na pracovním úřadě v ČR.
(Česky níže)

I called to an Unemployment office in my home town to make sure that I did not forget to arrange anything important. Lady who talked to me was very kind (even though I called 10minutes before the end of Office Hours) and little bit stunned that I'd chosen Finland. (I assume that this is not a typical destination of Czech Citizens).
She informed me that she could not help me, recommended me to contact Health Insurance Company and after a little hesitation (and a consultation with her colleague) advised me to keep all my flight tickets to Czech republic to prove that I did not loose contact with my homeland...
Interesting.
I was not sure whether I should laugh or take that advice seriously.
In the time when at least one half of European population feels to be more "European citizen" than a Citizen of a particular country in Europe?! Am I going to pass an inspection after my arrival to prove that even though I lived abroad I am still loyal to Czech Republic?
In the end I decided to take it with smile and keep those flight tickets. You never know. It might be usefull... and I am a loyal citizen. :-) 


How about you? Are you loyal to your country or you feel that you are more Europeans than Citizens of your country?

ČESKY:

Volala jsem na pracovní úřad v Bílovci, abych se ujistila, že než odjedu, opravdu udělám vše potřebné. Paní byla velmi ochotná, i když jsem volala 10 minut před koncem pracovní doby, a tak trochu zaražená z toho, že jsem si vybrala Finsko. (Není to asi úplně standartní destinace českého občana).
Informovala mě, že mi asi moc nepomohou, a ať seobrátím na pojišťovnu... A po krátkém zaváhání a konzultaci s kolegyní jsem se dozvěděla, že si mám radši schovávat všechny letenky, abych mohla později dokázat, že jsem nerozvázala kontakt se svou rodnou zemí... 
Zajímavé. Nebyla jsem si jistá, na kolik se tomuto doporučení smát a na kolik ho brát vážně. 
V době, kdy polovina evropské populace se považuje spíše za Evropana než za občana konkrétní evropské země? Půjdu snad po svém návratu k prověrce, abych dokázala, že i přestože jsem žila v zahraničí, jsem stále loajální České republice?
Nakonec jsem se rozhodla nad doporučením pousmát a letenky si opravdu schovávat. Člověk nikdy neví.
Třeba se to opravdu bude hodit... Navíc jsem loajální občan. :-)

A co vy? Jste loajální vůči své zemi nebo se cítíte být spíše Evropany?

No comments: