26/11/2014

Winter driving in Finland / Řidičem ve Finsku v zimě

What is driving in Finland like during winter? Tips and tricks.


Jak se řídí ve Finsku v zimě? Tipy a triky.
(Česky níže)

Even though in Finland you follow on the road same rules and signs as in the Czech republic and drive on the right side, there are some specifics you should know about before you set off - mainly whe it comes to driving in the winter, which is in Scandinavia and in Finland at least 6months long and filled with snow and freezing. (If you're interested in the topic, read also article "Driving in Finland".)


winter tires wth spikes (Toyota Tercel)
Winter tires with spikes - According to a law, you have to use winter tires starting from 1st December (until end of February at least). There are two types of tires - regular ones,same as I was accustomed to... and the second type I have seen here for the first time in my life - winter tires with spikes (not huge pointing ones, but rather small pieces of iron, regularly placed into the tire tread). They help especially when driving on the ice. In Finland you can see them on most of the cars, which is not very suprising as half of the people living in Helsinki district and on the Souht of Finland come from the North and travel there regularly. Same type of winter tires is used for bicycles too.

heating system - from the inside!
  Heating system at the parking places - if you happen to live in the country where half a year can be covered with snow and ice, it is very wise to have a garage for your car. Unfortunattely it is not always possible. However, Finns (and Scandinavians?) are cunning and build into their open parking places electric heating system for the engine of the car. The idea is simple. You park your car and attach it with a cable to the electricity "box" placed to the every parking spot. In the box are clocks that meassure the time and indicate when the heating starts and stops. You can set the time to whenever you want, for maximum 2hours a day (the limit of our heating system). For example you know, that the next day you wanna leave at 8:00 in the morning, and so you set the heating of the engine from 6:00 to 8:00. Electricity will make sure that you start up the engine even in the minus 25 celsius degrees. 

Interesting note: In the winter maximum speed limit at some highways is being lowered from 120km/hour to 100km/hour.

ČESKY:

I přestože ve Finsku platí stejná pravidla silničního provozu, najdete tam stejné silniční značení a jezdí se také vlevo, má řízení ve Finsku svá specifika - přinejmenším v zimě, která ve Skandinávských zemích a ve Finsku trvá nejméně dvakrát déle než u nás. (Pokud vás téma zajímá, přečtěte si také článek "Řidičem ve Finsku", který se týká řízení ve Finsku obecně).


winter tires (Toyota Tercel)
Zimní pneumatiky s železnými hroty - podle zákona jste povinni obout auto do zimních pneumatik od 1.prosince (minimálně do konce února). Ve Finsku se používají dva druhy - obyčejné s vysokým vzorkem, jaké znám i z Čech... a pak druhý typ, který jsem viděla poprvé až tady - zimní pneumatiky se železnými hroty (ne nějakými obrovskými špičatými; jsou to spíše malé kousky železa pravidelně rozdělené po obvodu pneumatiky). Pomáhají především při jízdě na ledu. Ve Finsku je můžete vidět téměř na každém autě, což není nijak překvapující, vzhledem k tomu, že polovina oblasti Helsinek a jihu Finska vůbec, pochází ze severu a pravidelně tam cestují. Stejný tip pneumatik se používá i na jízdní kola.

heating system at the parking places
Zahřívání motoru na parkovacích místech - pokud žijete v zemi, která je půlku roku pokryta ledem a sněhem, vyplatí se pakrovat své auto do vyhřáté garáže. Bohužel to není vždycky možné. Fini (a Skandinávci obecně?) jsou nicméně mazaní a ke svým parkovacím místům si zabudovávají speciální systém na ohřívání motoru parkovaného auta. Nápad je to jednoduchý. Zaparkujete a auto si připojíte pomocí kabelu do elektřiny - plechové "krabice" umístěné ke každém parkovacímu místu. Uvnitř této skřínky jsou hodiny, pomocí kterých si nastavíte, odkdy dokdy se motor nahřívá (čas bývá většinou omezen na 1 až 2 hodiny). Takže pokude chcete například druhý den odjžídět v 8.00 ráno, nastavíte si čas nahřívání motoru od 6.00 do 8.00. Díky tomuto vynálezu nastartujete motor i v mínus 25stupních celsia.


Malá zajímavost:  Maximální rychlostní limit na některých dálnicích bývá v zimě snižován ze 120km/hod na 100km/hod.

No comments: