O řízení ve Finsku. Osobní komentáře a užitečné tipy a triky. Srovnání Finska a České republiky.
(Česky níže)our beloved Toyota Tercel |
Tuusulanväylä - exit to the Vantaa Airport |
Highways are spreaded evenly around the country and there is no need of buying a highway stamp (as in the Czech republic) or paying a toll.
Road signs are quite the same as in the Czech republic. Only "Deer Crossing" sign is picturing a moose instead of a deer, which is very logical as well as funny (for me). My father was fascinated by it and had to take a picture of it during his visit. After of couple of months of active driving (couple of times a week) both Robert and I have noticed that the sign "Priority Road" is sometimes missing, you have to pay attention to be sure whether you are on the main road or drive through the unmarked crossroad.
You can find very nice information about road signs and its use throughout Europe on Wikipedia (in English).
Traffic lights are usually placed on the beginning and at the end of the crossroad, which is comfortable (you can see them from many different angles and distances) as well as confusing.
Tuusulanväylä - in Toyota Tercel |
Self-service gas stations - I did not own car myself while living in the Czech republic, but I think that it is not that usual, to use self-service gas stations in there. In Finland it is quite common - you first pay (by card or by cash) and you have usually 3minutes to start to refuel the petrol. If I got it right, when you pay more than you can take, machine will give you back the overpayment. At some of them there is not even any assistance or kiosk...just a gas station.
ČESKY:
Řídím, řídíš, řídíme... Ve Finsku je běžné vlastnit auto (někdy dokonce i dvě na jednu domácnost). Je to nejjednodušší způsob, jak se dopravit z místa A do místa B (pokud tedy nežijete v hlavním městě, kde je většinou velmi dobré spojení městskou hromadnou dopravou a velmi špatná situace na silnicích - časté dopravní zácpy). Zdá se mi to dost smutné, ale cestovat autobusem nebo vlakem na delší vzdálenosti je zde daleko dražší, než cestovat autem - a to i v případě, že jede autem jen jeden člověk. Jen pro představu uvedu pár příkladů. Za jednu cestu dálkovým autobusem z Hyrylä (kde bydlíme) do centra Helsinek, zástavky Kamppi, zaplatí dospělý člověk 6,80euro (miminko a kočárek jsou přepraveny zcela zdarma, v roce 2013). Cesta je dlouhá přibližně 30km. Jeden litr benzínu (98) stojí asi 1,70euro. Nepotřebujete vytahovat kalkulačku, abyste odhadli, že dva dospělí a miminko, kteří jedou autobusem do Helsinek a zpátky, zaplatí za cestu minimálně dvojnásobek i trojnásobek ceny, kterou by dali za benzín (včetně amortizace auta).
Tuusulanväylä (highway from Tuusula to Helsinki) |
Dálnice jsou dobře značené, dobře stavěné a není třeba kupovat si dálniční známku nebo platit mýtné, pokud ji chcete využít. (Ano, dálniční známky tady neexistují.) Asi to bude tím, že stavba a údržba silnic je tady opravdu placena z peněz daňových poplatníků (daně jsou tady dost vysoké, a vypadá to, že se používají efektivně a účinně na provoz státu).
in Tuusula |
No v posledních měsících aktivního řízení jsme si s Robertem všimli, že se tady dost šetří značkou hlavní silnice (žlutý kosočtverec s bílým lemováním). Párkrát se mi tak stalo, že jsem vjela do křižovatky a myslela si, že není označená (řídila jsem se tedy příkazem "přednost zprava", že?) no a ve skutečnosti jsem byla na hlavní silnici (dost trapas, a nebezpečná komplikace). Přitom vedlejší silnice jsou značeny dobře. Vjíždíte-li tedy na tu samou křižovatku z vedlejší silnice, jste s tím dobře obeznámeni... Doporučuji stránky Wikipedia, které popisují rozdíly v použití silničních značek v jednotlivých státech Evropy - článek Comparison of European road signs (pouze v Angličtině).
Semafory jsou většinou na začátku i na konci křižovatky, což je příjemné, i když trochu matoucí.
Maximální rychlostní limit na dálnici je 120km/hod (na některých místech pouze 100km/h), nicméně řidiči tady jezdí daleko rychleji. V Helsinkách bývá často omezení rychlosti sníženo na 30 či 40km/hod, zejména v centru a v obydlených oblastech a kolem škol, kde se pohybují děti.V zimě se také na některých místech maximální rychlost snižuje na 100km/h.
Samoobslužné benzínové pumpy - když jsem ještě žila v České republice, nevlastnila jsem auto, nicméně myslím, že u nás není až tak běžné používat samoobslužné benzínové pumpy. Oproti tomu ve Finsku je dost běžné - nejprve zaplatíte pomocí automatu přímo u nádrže na benzín (většinou je možné platit cash i kartou) a pak máte cca 3minuty, abyste začali tankovat benzín. Pokud jsem to správně pochopila, v případě, že zaplatíte více, než můžete načerpat, automat Vám automaticky vrátí přeplatek. Díky tomuto systému u některých beznínových pump není vůbec žádná obsluha, ani kiosek či prodejna.
No comments:
Post a Comment